mylittlebox

Alla inlägg den 21 juli 2014

Av Fille - 21 juli 2014 14:00

Det här är ett tidsinställt inlägg som jag har förberett till just den här veckan, för just nu sitter jag i Italien någonstans och har förhoppningsvis väldigt roligt. 


 Det här är inte direkt någon tutorial, jag visar bara hur jag ritar, och inte hur ni borde rita. Okej? Alla förstår? Good! 


Varför valde jag att rita det som jag har mest problem med?   

_______________________________________________________________________________________________


Step 1: Skiss

   


När jag ritar ögon har jag aldrig direkt en plan. Jag gör bara en form och kör på.

 Skisser behöver inte vara fina, du ska bara kunna se vad din idé är så att du senare kan fylla i. Dock ser slutresultatet aldrig ut som min skiss överhuvudtaget.


Step 2: Gör skissen svag


För att du lätt ska kunna se skissen medan du ritar i konturerna, så kan du göra skissen svagare.

Kan du hitta något som den här?:

   

Dra den så att den blir mindre, omkring 20% (jag brukar i alla fall köra på det). 

 



Nu borde din skiss se ut såhär:

 

Annars kan du ju göra det på ett annat sätt som dumma lilla Fille inte har tänkt på, använd bara en annan färg till skissen...xD


Step 3: Kontur/Form


Först skapar du ett nytt lager, som du kan döpa till antingen kontur eller form. Eller vad du vill kalla det. Hamster funkar också!

 

Se till att ha den över skiss-lagret!


 Klicka på Kontur-lagret och fyll sedan i konturerna.

 

Sedan kan du fixa till kanterna lite, jag gillar att göra spetsarna spetsigare, och linjerna rakare.

 

Step 4: Pupill


Gör ett nytt lager för pupillen (jag vet inte varför jag gör det, det är nog rätt så onödigt...).

 

Rita sedan en pupill! Den kan i stort sett se ut hur som helst!

Jag kör på den här versionen den här gången:

 

Andra tips:

Om du vill göra något lite udda. (It's pretty fun).

   Om du vill köra på mer realistiskt.


Step 5: Färg


Skapa ett nytt lager som kan kallas för "färg".

 

Se till att ha den under konturen och pupillen!


Välj sedan en färg som du vill använda, jag valde den här:

 

Färglägg sedan:

    


Skapa ännu ett lager:

 

Jag skapade en mapp också för att ha alla färgsaker samlade, det gör det enklare att hålla ordning!

 Se till att ha det nya lagret ovanför färg-lagret!


Ta nu en mörkare version av ögonfärgen. Jag använde den här:

 

Rita nu dit den mörka färgen runt pupillen för att skapa lite skugga.

 

Sen brukar jag även göra såhär för att få det lite mera blandat i ögat:

 


Välj nu ett verktyg som kallas för Blur! I paint tool sai ser den ut såhär:

 


Använd den nu på de mörkare delarna i ögat!

 

Skapa ett nytt lager:

 Se till att ha den ovanför mörk-lagret och färg-lagret!

Välj nu en ljusare version av den första färgen! Jag använde:

 


Nu ska vi göra en del lite ljusare, eftersom vi senare ska sätta dit lite glans på den platsen.


 

Formen spelar inte så stor roll, jag brukar bara köra på något randomt...

 Använd Blur-verktyget igen!

 

Gå tillbaka till pupill-lagret!

Använd Blur-verktyget runt kanterna på pupillen!

 

Nu blir pupillen mer sammansatt med ögat, och sticker inte ut lika mycket.



Step 6: Glans


Skapa ett nytt lager, jag valde att kalla det för glans.

 

Se till att ha den högst upp!

 Nu finns det två sätt som jag brukar göra det här på...


 Sätt 1:

Rita dit glans ovanför den ljusa delen av ögat, och på pupillen med vit färg.

 


Sätt 2:

Rita dit samma sak fast med ett verktyg som kallas för:

 

 

Jag valde att använda AirBrush den här gången.


Step 7: Fransar


Skapa ett nytt lager:

 

Ha den ovanför konturen!


Rita nu dit ögonfransar!

 

Fixa till dem lite (jag gör dem spetsigare).

 

Jag brukar oftast inte ha så stora ögonfransar, jag brukar inte ens ha dem synliga...


Step 8: Ögonvita


Eftersom bakgrunden är vit så måste man först skapa ett nytt lager:

 

Ha det längst ner!

Måla nu någon random färg bakom ögat!

 

Skapa ett nytt lager för ögonvitan!

 

Ha den längst ner i färg-mappen.

 Måla nu dit ögonvitan!

 

Skapa ett nytt lager för skugga i ögonvitan!

 

Ha den ovanför det tidigare lagret!

Rita nu med en lite mörkare färg i kanterna. Jag använde den här:

 

 

Använd Blur-verktyget på skuggan!

 


Step 9: Fixa småfel


Fixa bara till det som du tycker ser konstigt ut...

 

Done!

_____________________________________________________________________________________________

Ja det blev inte så fint...Var inte heller så nogrann...I'm tired okay! At least you know how I do it now!

 Tänkte göra något som jag är liiite bättre på nästa gång... Kanske en chibi? xD

Jag har fler tidsinställa inlägg på lager som kommer komma ut under resten av veckan, så att ni får lite annat än 30 day anime challenge. :3 Tycker att den här bloggen börjar bli en anime/manga-blogg... Vill egentligen skriva om annat också!

 Kommentera gärna vad ni tycker... Är det något speciellt som ni vill att jag ska göra en "How I draw" om?

 Hare gött! ^^

//Fille   



Det här är jag då! xD


Hello there and welcome to my little box. Här lägger jag ut saker som intresserar mig.
Det mesta handlar om:
-Anime
-Manga
-Egna teckningar (ofta fanart)
-Ibland spel
-Random shit that no one cares about.
Well I hope you'll like it.
Hare gött! ^^

My Tumblr :3

My deviantart xD

Kategorier

Omröstning

Vad borde jag skriva mer om?
 Mer teckningar!
 Anime!
 Manga!
 Spel!
 Random åsikter and shit!
 Något annat? (kommentera!)

Recension poängsystem:

10: IT'S AWESOME WATCH/READ IT NOW! NOOOW!
9: Du borde verkligen se/läsa den när du kan!
8: Helt klart ett bra anime/manga-tips.
7: Värd att se/läsa.
6: Något att slösa tid på.
5: Meh.
4: Du kan skippa den här.
3: Skrattretande dålig.
2: Inte ens värd att skratta åt.
1: OKAY THIS IS SHIT. THIS IS REAL SHIT!

 

(I vissa fall skriver jag något annat beroende på omständigheterna). 

Rit-uppdrag från er:

 Levi (Attack on Titan)

(Kommentera för att ge mig flera uppdrag)

Några idéer?

Kom gärna med tips om vad jag kan rita! ^^ Om det inte är alltför svårt så accepterar jag uppdraget.   

Senaste inläggen

Är det något du undrar? :3

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Hälsa på andra bloggar! ^^

RSS

Mina läsare. :3




Ovido - Quiz & Flashcards