mylittlebox

Alla inlägg under maj 2015

Av Fille - 31 maj 2015 22:30

Klockan är snart 10, jag är trött och har just kollat in mina uppdaterade betyg...and I feel like ranting. I am sorry.


Så jag har alltid brytt mig en hel del om mina betyg. Det är inte så att jag sitter och pluggar varje dag, tvärtom faktiskt, jag pluggar alltid dagen innan. Vilket gör mig sjukt arg på mig själv. Fast trots det har det av någon anledning alltid gått hyfsat ändå. Det vanligaste jag får är C men oftast kan jag höja betyget med alla inlämningsuppgifter. Fast i matte har jag alltid blivit förföljt av ett C. Att höja det har alltid verkat omöjligt, och jag har försökt. Så när jag tidigare i år fick veta att jag hade chansen att höja det till ett B var min första reaktion "Are u stupid or something?" men sedan blev jag såklart väldigt glad. Fast eftersom jag ibland bryr mig för mycket om betygen så har jag bestämt att i idrott nöjer jag mig alltid med ett D och i matte nöjer jag mig vid ett C. Det finns ingen anledning att lägga ner så mycket tid på ett ämne som jag inte är så intresserad av. Det är bättre om jag lägger energin på alla estetiska uppgifter och alla uppsatser. 

 Fast vi hade ju nationella prov nyss...och det gick inte så bra för mig. Jag har ännu inte sett mina betyg på delarna men jag behöver inte se dem för idag när jag gick in och kollade mina uppdaterade betyg hade mitt C-B sänkts till ett D-C, vilket i stort sett betyder att mitt nästan B har sänkts till ett nästan C. I alla fall om jag förstår det rätt. Fast egentligen spelar det ingen roll om jag faktiskt får ett D i betyg i slutändan. Det här är bara ett exempel på hur nationella prov är skit. 


Så ja vi har kommit till ämnet i det här inlägget. Nationella prov och hur stora högar av skit de är, i alla fall så som de används idag. 

 Det största problemet är att de kan handla om vad som helst från de åren som du har gått i skolan, i mitt fall är det tio år. 10 ÅR! THAT IS A LOT OF SHIT I'VE LEARNED! Så jag ska alltså plugga 10 år av kunskap till tre olika ämnen som dessutom har tre olika delar? Och då har jag det enkelt, för jag har bara tre kurser som har nationella prov! Engelskan och Svenskan är svåra att plugga till så det flyger ut genom fönstret på en gång. Allt man kan göra är i stort sett öva på att läsa, prata och skriva. Sedan kommer jävulen själv, matten. 

 Först och främst, 10 år av mattekunskaper ska pluggas in, vilket är omöjligt så man måste välja ut några delar att plugga. Fast här måste man försöka gissa sig till vilka saker som faktiskt kommer bli användbara, för även om du blir en mästare på ekvationer och algebra så betyder inte det att du kommer fixa provet galant. För när du sedan sitter där med provet framför dig kan det värsta hända...bara en eller två uppgifter har med ekvationer att göra, och de är dessutom E-uppgifter. Allt ditt plugg var i onödan och nu måste du försöka räkna ut en A-uppgift om hur en kaka ska delas mellan 8 personer och 3 vill ha 30%, 40 vill ha hälften av 20 pers % av kakan och blabla u get the point. Man vet inte vilka bitar som kommer på provet så hur ska man kunna plugga? 

 

Sedan tar ju inte all annan skola slut bara för att nationella prov dyker upp, neeeej såklaaart inte för smatidigt som vi ska ha alla dessa jäkla prov kommer de vanliga proven i alla andra kurser, alla inlämningsuppgifter som den där hemsidan som ska vara klar nästa vecka. Det här är från egen erfarenhet förresten...vet ni hur lång tid det tar att göra en enkelt hemsida? Varenda sak man klickar på behöver en egen sida, sedan måste man ju skriva och rita innehåll, göra allt klickbart och fixa en design som inte ser ut som skit. Så medan man sitter där klockan tio på kvällen och försöker få en uppgift klar måste man även "plugga" till ett nationellt prov, men man vet inte vilka delar man ska plugga som man skjuter upp det och när dagen väl kommer sitter man där som en fågelholk. 


 Fast allt det här hade varit okej om det inte kunde sänka ens betyg. Det här beror såklart på vilken skola man går på, men ofta kommer ditt betyg sänkas om det gick dåligt på de nationella proven. Jag vet inte om min betygssäkning endast har med de nationella proven att göra, jag tror att de har det dock för alla andra prov har har klarat mig rätt bra på. Men jag vet att de har i alla fall en del med det att göra. Jag förstår tanken bakom de nationella proven, vuxna vill veta hur alla barn/ungdommar ligger till i skolan när det gäller allmän kunskap, men varför måste de stressa upp oss genom att ge dem makten att sänka/höja våra betyg? Räcker inte alla andra prov vi gör? Alla uppgifter och inlämningar? Varför kan inte proven vara anonyma, de kommer ändå se hur sverige ligger till och vi behöver inte få panik över en provattack i slutet av året. 

 


Så för att sammanställa det här: Nationella prov är skit som bara gör ungommar stressade och trötta när det finns andra viktiga saker som de måste fokusera på. Vi har redan prov och uppgifter, varför behöver vi något extra som vi inte ens kan plugga till ordentligt?

 Jag skulle kunna gå in på hur betygen också är skit men det sparar vi för en annan dag! Klockan är halv 11 och jag är sjukt trött, irriterad och känner mig som skit. Egentligen är jag inte så upprörd över mitt betyg, för jag har bra betyg i stort sett alla andra ämnen så varför oroa sig över en så liten del av det hela? Det jag är upprörd över är att jag nu känner hur stressad jag har varit och hur jävla skoltrött jag är. Inte bara på grund av uppgifter och prov, utan även för att mycket i skolan irriterar mig. 

 Jag har alltid varit en sådan person som bara ler och nickar och säger "allt kommer nog lösa sig. Det är bättre att inte haka upp sig på problem". Fast jag har börjat bli så himla trött på att vara så, för allt kommer inte bara försvinna så  länge man inte hakar upp sig på det. Och jag känner att jag måste skriva av mig ibland för att bli av med en del av irritationen. Så därför delar jag med mig av det här dåligt skrivna inlägget. Det är inte proffesionelt, och det är inte meningen att det ska vara det. Jag använder fula ord här för att jag känner för det, och på den här bloggen skriver jag vad jag känner för att skriva. Så förlåt men jag är aldelles för trött för att bete mig bättre och kanske gå in på djupare detaljer och använda finare språk, men det här är ingen svenska-uppgift. Vilket jag faktiskt fick lov att påminna mig själv om ett antal gånger... till och med utanför skolan oroar jag mig över betyg på saker som inte ens är en uppgift...Godammit school get out of my head!


Rant over!

 


Så nu när det var sagt och gjort...vad tycker ni?

 Nu tänker jag nog sova...

Hare gött!

 //Fille   

Av Fille - 31 maj 2015 19:00

Så jag fixade en ny design idag och valde att göra den lite annorlunda från vad jag brukar ha. Oftast ritar jag ju chibi-mig i en stor låda, men den här gången gjorde jag lådan mindre...för bloggen heter ju faktiskt my LITTLE box sooo...more fitting. xD


Anyway det här är mitt försök att hålla bloggen vid liv. Det finns egentligen ingen mening bakom det här inlägget, okej en liten mening finns det. Jag mindes en uppgift jag gjorde i skolan då vi skulle göra ett collage i photoshop, och jag tog ett gäng ugglor och satte hattar/slipsar på dem. En av dem har jag som profilbild, men jag tänkte visa er hela skiten nu! :3


 

Look at them! They're so fricking cute! (>^o^<)


.................

.....

.........

...

This is me trying to figure out what I want to do on this blog. Seriöst jag har ingen aning. Jag har ju mina bas-kategorier (Manga, Anime, Spel, Teckningar, Random) och jag tänker behålla dem, men grejen är att jag inte direkt kollar på så mycket anime längre. Jag har stora problem med att hitta någon som jag kan fastna för. Så det blir nog inga anime reviews på ett tag (jag vet att jag sa att jag skulle recensera Black butler säsong 2, men det var så länge sen som jag såg den nu så jag skippar nog det. Fast om ni vill kan jag skumma igenom säsongen igen och skriva recensionen ändå). 
 Fast jag läser fortfarande en hel del manga, men problemet där är att de är så långa så det tar lång tid mellan recensionerna. Jag skulle kunna börja recensera/reflektera över kapitel från de mangas som jag läser för tillfället (som Tokyou Ghoul re, Attack on Titan and some others). Fast jag vet inte, oftast har jag inte så mycket att säga om saker som händer...What do you think? Skulle det vara värt att läsa?

 Sedan har vi ju spel... Jag antar att jag skulle kunna ta screencaps av Dragon age och skriva om saker som händer, eller Hearthstone, för de är i stort sett de enda spelen jag spelar just nu. Har tagit en paus från Wind waker och planerar att gå tillbaka till det när Dragon age är över...fast det kommer nog ta ett tag...hehe...

 Teckningar kommer det komma ut lite då och då så där finns det inte direkt några problem. 

Sedan har vi den sista kategorin, random...ja det borde ni ha lärt er vid det här laget att det är ett rätt så stort problem. Inte för att de är för få, utan för att de är för många. xD


Jag vet att jag ofta tjatar om att jag skulle vara tacksam om ni berättade vad ni tycker att jag ska göra, för det skulle hjälpa en hel del. Att ta beslut har aldrig varit min starka sida. xD

 Anyway jag ska fundera på det här lite...

Kommentera och rösta i omröstningen om ni känner för det. And hare gött!

 //Fille   

Av Fille - 31 maj 2015 00:45

Winter is not coming, it is over. Summer is coming. So why does it snow on this blog? Weeeell...jag brukar rita mina headers på datorn, alltså på min ritdator, och jag har ju redan förklarat hur laddaren gick sönder (jävla valp) vilket betyder att jag inte kan rita en ny header... Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vänta på laddaren eller fixa ihop något i photoshop? Vi får se imorgon, orkar inte fixa något nu även om det stör mig väldigt mycket. 

 Jag tror att jag ska byta ut musiken också...because why not. I have to clean this place.

 


Anyway jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu...kanske sova...men det var allt för inatt.

 Hare gött!

//Fille   

Av Fille - 30 maj 2015 21:00

Okej så jag tyckte att det kunde vara kul att rita om en gammal teckning för ett tag sedan (ni som kollar in min deviantart eller tumblr vet redan det här, isf bara skrolla ner till slutet xD) och mitt offer blev den här bilden från förra året:

 

Minns ni den? xD 
 Det var rätt så länge sedan, ni kanske inte ens var här när jag lade ut den. Jag har ingen aning om hur länge ni har vart här så...men i alla fall det här är en teckning jag ritade i höstas (tror jag, orka kolla) i Paint tool Sai. I den nya versionen använde jag Clip studio Paint istället (som jag har börjat gilla mer, it's smoother but a bit laggy tho). And here's the result:

 

  (klicka för stor version).

Rätt så stor skillnad... Den största skillnaden (som jag älskar) är håret. Jag menar, i den första bilden ritade jag bara dit lite random ljusare streck (som dessutom är tjocka) och tyckte att ja det ser ut som hårstrån. Sen i den andra ja...lite bättre. Jag testade att rita hår på ett annat sätt för första gången när jag ritade den här, så det här var ett testförsök. Jag tror att jag kommer fortsätta göra det på samma sätt och försöka utveckla det mer. Är faktiskt väldigt nöjd med den här bilden och jag är glad över att jag har utvecklats en del under det senaste året. Man märker det inte eftersom det går så långsamt, så jag tycker att det här är ett väldigt bra sätt att kolla upp ens utveckling på. Så om du gillar att rita, try this! Seriously it made me feel so much better about my drawings!


Jag planerade att göra det här igen med en annan bild, men det blev inte av eftersom valpen bet sönder laddaren till ritdatorn...så det får vänta tills jag får en ny. :/
 Juste finns det något speciell teckning ni tycker att jag ska rita om i så fall? Är lite osäker på vilken jag ska välja. :3


Shit jag glömde en teckning i förra inlägget! Här är den lite snabbt såhär i förbifarten: 

   Vi skulle rita en tatuering i skolan, och min kompis fick agera "kund". This is the result...(klicka för att göra den större).


Anyway det var nog allt för stunden. Ska återgå till att spela Hearthstone nu...någon där ute som spelar det? It's really fun but I suck at it. Mitt namn är HamsterTitan if u wanna play with me. (I have no friends who wants to play it...well one but it doesn't work for her). It's a card game...ok just check it out, det är bättre om du kollar upp det istället för att läsa mina dåliga förklaringar. It's free so u don't lose anything. xD


Hare gött! And tell me if there's something u want me to write more about! You can also vote in the menu. Jag tänker nollställa omröstningen, för det börjar bli gammal. :3

 //Fille   


Ps: Nytt inlägg med nya teckningar här under!


Av Fille - 30 maj 2015 20:30

Okej så jag hade inte tid att komma tillbaka på en gång när jag skrev det där inlägget för...8 dagar sen...wow... Men nu borde jag ha tid att skriva lite då och då. 
 Så jag nämnde att jag hade ritat, så jag tänkte ta och visa alla missade teckningar nu. Jag börjar med de äldsta och avslutar med de nyaste.

 

 Det här är inte direkt en teckning. Jag bestämde mig för att öva lite på att rita ansiktsdetaljer, så det här är mitt övnings-papper. Köpte en tecknings-bok för ett tag sedan så bestämde mig för att använda en del av dens tutorials. De var väldigt hjälpsamma. Glad I bought it! :3
 Men jag ritade såklart ett ansikte efter att ha övat lite...


 

Så direkt efter lite övning gjorde jag den här. Den var mest för att öva på att sätta ihop bitarna till ett helt ansikte...ja det gick ju sisådär...


Sen senare (ritade de där för över en vecka sedan), idag och igår kväll/natt ritade jag igen.


 

Den här blev klar typ halv två på natten. Bestämde mig plötsligt för att jag ville rita, men hade inga idéer så jag sökte upp ansikten och bestämde mig för att öva lite. Är inte särskilt nöjd med kläderna men jag tycker att ansikterna börjar se mycket bättre ut!


Sen idag för bara någon timme sedan ritade jag ännu ett ansikte. :3


 

Kände för att testa en lite krångligare frisyr på den här och ett annat ansiktsuttryck. Även här failade jag med kläderna så jag suddade ut det, men såklart syntes fortfarande allt lite svagt så jag ritade liljor över dem. 
 Made a mistake? Hide it behind some lilies, no one will notice! xD
Blev rätt nöjd med ansiktet ändå! Tänker fortsätta och öva tills jag får tillbaka min ritdator, då kanske jag går tillbaka till helkroppsbilder. Hade en påbörjad som jag aldrig hann rita klart innan laddaren gick sönder...:(


Anyway, det finns en till teckning som jag ritade innan de här som till och med var på datorn, men jag tycker att den förkänar ett eget inlägg för annars skulle det här bli superlångt. Det är en redraw av en gammal teckning...eller så gammal är den inte, bara ett år, men skillnaden blev ändå stor. xD
 Jag kanske skriver om lite annat skit i det inlägget också...I dunno...
Fast ingen fara jag tänker inte vänta 8 dagar igen på att skriva nästa inlägg, ska ta och skriva det nu på en gång. xD

Hoppas att jag faktiskt har tid att börja blogga igen. Det är fortfarande en hel del skolskit att få klart men ska försöka att börja lägga ut inlägg med jämna mellanrum...eller det kommer nog bli så som det brukade vara. Helt tyst i dagar och sedan en svärm av nya inlägg under helgen. xD
 I alla fall, Hare gött! ^^

//Fille   


Av Fille - 22 maj 2015 23:45

Well hello there. Har inte vart här på ett tag...*host*...hehe... 

 Okej anledningen till att jag försvann i hm... två månader är för att jag helt enkelt fick slut på saker att skriva om. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med bloggen so I kinda left. Tänkte inte direkt återvända igen men insåg att jag kunde göra ett nytt försök, för jag märkte att folk faktiskt fortfarande kollar in den här hålan. Varför ni gör det, är ett mysterium för mig. Så jag ska ta och försöka väcka liv i den här bloggen igen. Har missbrukat the journal thing on deviantart too much lately...it's better to write here instead...


 Så vad har hänt under de här månaderna? Jo en hel del tror jag... Vi skaffade en valp nyligen. Supersöt men hon stjäl mina skor och kissar överallt...

Jag har såklart ritat! Jag tänker lägga de teckningarna i ett eget inlägg senare. Annars kommer det här bli för långt.
 Jag har dock inte haft tid för anime, men har såklart läst manga. Jag vet inte varför men jag har stora problem med att hitta en anime som jag kan fastna för, och har inte haft tid för att sätta mig ner och faktiskt leta och kolla. 

 Fast jag har spelat en hel del...bestämde mig för att skaffa Dragon age origins så har spenderat några timmar med det. It is awesome...men jag sitter fast vid en dum boss för tillfället så orkar inte fortsätta just nu. 

 Juste valpen bet också sönder laddaren till min ritdator så kan inte rita digitalt längre. Väntar på att en ny laddare ska komma...:'( 

Hm något mer?... skolan är jobbig som vanligt...har börjat skriva på en ny story...nothing else I think.


Anyway är det nåt speciellt jag borde skriva lite om? Ska se om jag kan skaka liv i min hjärna...

 Hare gött! 

//Fille   

Det här är jag då! xD


Hello there and welcome to my little box. Här lägger jag ut saker som intresserar mig.
Det mesta handlar om:
-Anime
-Manga
-Egna teckningar (ofta fanart)
-Ibland spel
-Random shit that no one cares about.
Well I hope you'll like it.
Hare gött! ^^

My Tumblr :3

My deviantart xD

Kategorier

Omröstning

Vad borde jag skriva mer om?
 Mer teckningar!
 Anime!
 Manga!
 Spel!
 Random åsikter and shit!
 Något annat? (kommentera!)

Recension poängsystem:

10: IT'S AWESOME WATCH/READ IT NOW! NOOOW!
9: Du borde verkligen se/läsa den när du kan!
8: Helt klart ett bra anime/manga-tips.
7: Värd att se/läsa.
6: Något att slösa tid på.
5: Meh.
4: Du kan skippa den här.
3: Skrattretande dålig.
2: Inte ens värd att skratta åt.
1: OKAY THIS IS SHIT. THIS IS REAL SHIT!

 

(I vissa fall skriver jag något annat beroende på omständigheterna). 

Rit-uppdrag från er:

 Levi (Attack on Titan)

(Kommentera för att ge mig flera uppdrag)

Några idéer?

Kom gärna med tips om vad jag kan rita! ^^ Om det inte är alltför svårt så accepterar jag uppdraget.   

Senaste inläggen

Är det något du undrar? :3

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Hälsa på andra bloggar! ^^

RSS

Mina läsare. :3




Ovido - Quiz & Flashcards