mylittlebox

Alla inlägg under september 2015

Av Fille - 8 september 2015 10:00

Story: 

Basket. Den handlar om basket. 10/10 would watch again. Bai!



Okej nej, det finns mer än så. Självklart är fokuset på basket, men det betyder inte att det inte finns någon story.
Om man har sett en sport-anime förut så vet man i stort sett redan hur den här serien fungerar. Olika skolar har sina egna lag inom en sport, och alla tar denna sport otroligt seriöst. Till och med de i "middle school" (vet inte hur jag ska skriva det på svenska).
Under tre år hade Teiko middle school ett väldigt bra basketlag, så bra att de lyckades vinna allt de var med i och denna grupp av spelare fick till och med ett smeknamn; "The Generation of Miracles". Fast såklart splittrades denna generation när det var dags för "High School", och alla hamnade på olika skolor. Dessa fem skolor var såklart överlyckliga över detta, men det fanns en sjätte. Det sades att de fem som alla kände till inte var de enda, det fanns en sjätte spelare som ingen hade sett och vars spelregister inte existerade. 

 Samtidigt har en annan spelare vid namn Kagami flyttat tillbaka från Amerika och hamnat på samma skola som denne sjätte spelare. Fast när han möter honom är han allt annat än vad han hade förväntat sig. Kuroko är inte bra på basket, helt värdelös faktiskt, så hur kan han ha varit i ett så starkt lag året innan? 
Kagami sätter upp ett mål för sig själv, som Kuroko tänker hjälpa honom att nå. De vill hitta alla från "The Genaration of Miracles" och slå varenda en utav dem...fast det är nog lättare sagt än gjort. 


Karaktärer:

Eftersom jag inte är särskilt intresserad av basket så var det viktigt att karaktärerna var intressanta. Vilket de tur nog var. Som vanligt tänker jag bara gå igenom huvudkaraktärerna, vilket i det här fallet borde bli Kuroko och Kagami.
 Kagami skulle kunna ses som den steriotypiska "hotheaded"-huvudkaraktären som ger allt för det han bryr sig om (i detta fall basket och sina lagkamrater). Fast han var mer än så. Han hade sina lägre stunder då allt blev skit, eller stunder då han glömde bort vad det var han ville göra. Han var inte helt "one-sided".
 Kuroko är i stort sett raka motsattsen. Han är väldigt tyst och håller sig i bakgrunden av allt. Det är till och med nästan omöjligt att märka om han är där eller inte om han inte säger något. Han är även väldigt "woop go teamwork"-ig (det är ett ord nu), och hans egna mål är att slå sina forna lagmedlemmar genom att använda just teamwork. 
 Bortsett från Kagami och Kuroko så finns det såklart många andra karaktärer. Vi har laget från Seirin (som är huvudlaget), alla lag de möter och såklart "The Generation of Miracles". Hur de lyckades få med så många karaktärer utan att få det att kännas "crowded" är ett mysterium för mig. Jag borde lära mig utav det och använda den kunskapen när jag skriver i framtiden... Men i alla fall, alla karaktärer får lite eller mer "screen-time" någon gång under seriens gång, och man känner att man vet hur en karaktär är trots att man inte har sett så mycket utav den. 
Jag skulle ljuga om jag sa att jag mindes varenda karaktär i Seirin, men jag minns ändå att de var där och jag tyckte inte att de var ointressanta. Vissa karaktärer får mer screen-time än andra, men det gjorde ingenting för vissa karaktärer är skapta för att sitta i bakgrunden.

Favoritkaraktär:
 
Tetsuya Kuroko.

 Jag vet inte...han var helt enkelt den jag gillade mest. Fast om jag skulle få lov att välja någon annan hade det varit Midorima.


Värsta karaktären:

 

Atsushi Murasakibara.

Han var ingen dålig karaktär, men han kändes som den "minsta" (haha it's funny because he's not small at all) karaktären bland TGoM...och han gick mig på nerverna ibland.


Animationen:

Jag tycker om hur de valde att animera den här serien. Det är inte bara...basket...de lägger till mer som får det att se mer seriöst ut. Jag vet inte hur jag ska förklara det...det var bara mer...ja...häftigt och överdrivet? 
 Designen på karaktärerna var också bra så jag ser inga fel med animationen. (Also the music was really nice!)


   


Åsikter:


Så vad tycker jag om den här animen? Ärligt talat så trodde jag inte att jag skulle tycka om den. Det är nästan den första sport-anime som jag kollade på (den första var Free) och jag minns att jag inte tyckte om den andra så mycket...men jag fann mig själv klicka på "next episode" så fort ett asvnitt tog slut, och kanske tycker jag om den ännu mer eftersom jag kollade på den under min tid i "the Shithole". Den hjälpte mig att må lite bättre.
 Jag kände mig aldrig uttråkad, trots att det i stort sett bara var en massa basketmatcher som höll på i flera avsnitt var. De lyckades med att göra varenda match unik och intressant, och man hejade verkligen på Seirin, man ville att de skulle vinna. Fast en annan sak som jag gillade och tyckte var rätt så intressant var att man ibland nästan hejade på motståndaren. Man blev att bry sig om de andra lagen också, och man ville inte att det skulle gå dåligt för dem (speciellt Kises eller Midorimas lag). Det var inte bara "Seirin är bäst, bry dig bara om dem" utan man tyckte om de andra med. Såklart slutade jag aldrig heja på Seirin men det hindrade inte mig från att tycka synd om förlorarna.

 Karaktärerna växte också en hel del, vilket man såklart förväntar sig från en sport-anime. Det skulle ju inte vara kul om de var på topp från start. Fast de utvecklades inte bara inom basket, de ändrades som karaktärer med.
 Ärligt talat kan jag inte komma på några negativa saker. Vad den här serien skulle göra gör den rätt. Är det den bästa animen någonsinn? Nej...kanske om ens favorit-genre är sport (fast eftersom det här bara är den andra animen jag ser i den genren så kan jag inte veta det heller), men den är bra. Väldigt bra faktiskt. 


Slutsats:

Så behöver jag ens säga att jag gillade den här animen? Den var rolig, intressant och spännande. Karaktärerna var bra och man brydde sig om dem. 
 Jag tänker inte dra ut på det mer så här är poängen:


9/10

10/10
IT'S AWESOME, WATCH IT NOW!

 

Jag har insett att jag har varit rätt så snål med mina poäng (t.ex Mirai Nikki fick bara en 8...den förkänar en 9!) och jag tänker inte poängsätta den här på samma sätt som jag skulle ha gjort med kanske Attack on Titan. Den är liten men det är meningen. Den ska inte vara större än så här. Det är en anime om basket, och den gör basket väldigt spännande och roligt att se på. Så den förkänar en 9:a. 

Det var fortfarande för snålt. Så jag ändrade det, because I can!

__________________________________________________________________________________________


Så jag såg egentligen klart på den här animen innan skolan började, men jag hade verkligen ingen lust att göra en recension då. Men nu är den gjord och jag lyckades komma ihåg allt, vilket visar att det faktiskt var en bra anime. Om den hade varit dåligt hade jag glömt bort den för länge sen...speciellt med mitt dåliga minne. xD
Anyway, har du sett den? Vad tyckte du om den? Eller tänker du se den?
 Hare gött! ^^

/Fille   



 


Av Fille - 6 september 2015 19:00

Kommer ni ihåg det här inlägget? Det fanns i alla fall en suddig version av en teckning som jag hade påbörjat. Anledningen till att jag började rita på den var för att min kusin var här och vi kände för att rita, vilket sedan ledde till att vi båda fick lust att rita Kaneki Ken från Tokyo Ghoul. 

 I alla fall, jag ritade aldrig klart den för jag visste inte hur jag skulle fortsätta, så jag flyttade den till en extern hårddisk. Idag hittade jag den igen och bestämde mig för att äntligen rita klart den. Det enda jag behövde göra var att fixa bakgrunden, vilket jag nu har gjort. Jag vet inte riktigt om jag är nöjd eller inte...men när är jag någonsinn nöjd? xD
 Anyway, here it is:



Jag har även velat testa göra en gif av någon teckning, och jag bestämde mig för att testa använda den här som en bas. Jag är inte direkt klar och vet inte vad jag vill göra men jag tänkte att jag kunde visa det jag gjort...meeeeeeeeen det vill inte fungera av någon anledning so fuck that. Geh.

 Anyway, hare gött! ^^

//Fille   



Av Fille - 3 september 2015 21:15

Okej så jag har historia i år och vår första stora uppgift var att göra ett släktträd så långt det gick. Vilket är superintressant. Jag älskar att lyssna på alla berättelser om släkten som min mormor kan...det finns några väldigt intressanta som den onda mormodern som stängde in sin dotter på vinden för att hålla henne borta från hennes fattigare pojkvän, eller den tokiga men väldigt snälla farmodern som matade sina plantor med gröt. The list goes on and on. Och det är intressant att se vart alla kommer ifrån. Vi komm inte särskilt långt dock. Bara till Finland, Georgien och Sverige men men...it was still interessting.
 Det här fick mig att börja tänka på vad jag skulle ha för berättelser när jag blir äldre. Ni vet sådanna där nostalgiska minnen om ens barndom. Jag har inte direkt haft ett så händelserikt liv eller ett onormalt. Det har varit det gamla vanliga, någonstans mittimellan. Fast om jag hade varit tvungen att välja ut något så skulle det nog vara ryktet om den elaka gamla mannen som bodde på åkern. Jo ni förstår, där jag bodde när jag var liten fanns det en åker bredvid skolan som hade en gångbana runt sig. Den var inte särskilt stor och den passade inte direkt in där, men den fanns och den ägdes av en man (som var en gammal gubbe under min tid). Han bodde nämligen i ett slitet gammalt hus mitt på åkern helt ensam. Det fanns inga andra hus eller lägenheter i närheten, bara honom och hans lilla slitna gård. Fast i hörnet av åkern fanns en liten miniskog med en crossbana, och dit brukade jag ofta gå med mina vänner och cykla. Vilket var askul. Men jag minns även att vi var skräckslagna för den gamla gubben. Ryktet var att han hatade när man gick ut på hans åker och att man skulle råka jävligt illa ut om man gjorde det. Fast det ledde såklart till att man kom på en liten lek. Hur nära vågar du gå? Jag tror inte att jag någonsinn kom särskilt nära och jag lekte inte den leken så många gånger. Men den fanns och det är ett litet roligt minne som jag har valt att inte glömma bort igen. För jag hade glömt bort det innan jag under den här sommaren arbetade i det området och såg den lilla stugan.Tydligen finns han inte kvar längre så jag antar att den står tom nu, fast den är fortfarande läskig i mina ögon. 
 Fast en sak med det här som intresserar mig extra mycket är att jag inte kan minnas att jag någonsinn har sett den här gubben. Jag vet bara att han fanns. Dock var jag osäker när minnet kom tillbaka men enligt en av arbetarna så hade han funnits en gång i tiden. Min mor hade tydligen växt upp med samma rykte, men hon har aldrig sett honom heller. 
 Jag tycker bara att det är lite kul. Ingen av oss har sett honom men vi vet att han fanns, och vi lekte samma lek. xD

Hm jag fick plötsligt lust att skriva en novell om det här. Jag gör det ibland med gamla barndomsminnen... Dock vet jag inte om jag lade ut dem på den här bloggen...
 Fast det räcker nog med en berättelse i det här inlägget. Jag vill inte tråka ut er mer. It's just fun to think about, you know? 
 Har ni några gamla roliga minnen som skulle kunna bli en såndär sak ni berättar för era barnbarn (om vi ni någonsin får några. Jag är osäker för jag är inte så intresserad av att skaffa barn).
 Anyway, Hare gött! ^^

//Fille   

Det här är jag då! xD


Hello there and welcome to my little box. Här lägger jag ut saker som intresserar mig.
Det mesta handlar om:
-Anime
-Manga
-Egna teckningar (ofta fanart)
-Ibland spel
-Random shit that no one cares about.
Well I hope you'll like it.
Hare gött! ^^

My Tumblr :3

My deviantart xD

Kategorier

Omröstning

Vad borde jag skriva mer om?
 Mer teckningar!
 Anime!
 Manga!
 Spel!
 Random åsikter and shit!
 Något annat? (kommentera!)

Recension poängsystem:

10: IT'S AWESOME WATCH/READ IT NOW! NOOOW!
9: Du borde verkligen se/läsa den när du kan!
8: Helt klart ett bra anime/manga-tips.
7: Värd att se/läsa.
6: Något att slösa tid på.
5: Meh.
4: Du kan skippa den här.
3: Skrattretande dålig.
2: Inte ens värd att skratta åt.
1: OKAY THIS IS SHIT. THIS IS REAL SHIT!

 

(I vissa fall skriver jag något annat beroende på omständigheterna). 

Rit-uppdrag från er:

 Levi (Attack on Titan)

(Kommentera för att ge mig flera uppdrag)

Några idéer?

Kom gärna med tips om vad jag kan rita! ^^ Om det inte är alltför svårt så accepterar jag uppdraget.   

Senaste inläggen

Är det något du undrar? :3

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Hälsa på andra bloggar! ^^

RSS

Mina läsare. :3




Skapa flashcards