mylittlebox

Direktlänk till inlägg 20 april 2014

Magico (Manga Review)

Av Fille - 20 april 2014 20:15

 


Story:

 

Var 500 år föds ett barn med en enorm farlig kraft i hjärtat. En kraft som kan förstöra hela världen. Denna kraft kallas för Echidna.

 Berättelsen följer barnet som föds med den här kraften, en flicka vid namn Emma. Hon vet själv inget om att hon är Echidna. 

 När hon anländer till en stad efter att ha levt på landet i hela sitt liv, får hon en konstig upplevelse. Alla som ser henne verkar bli förälskade i henne, detta beror på den magiska kraften i hennes hjärta. Plötsligt står hon på altaret och är på väg att gifta sig med kungen (trots att hon inte vill det), men då dyker plötsligt en drake upp och i drakens mun sitter en mäktig trollkarl vid namn Shion. Han tar henne med sig och räddar då henne från bröllopet. Han berättar sedan för henne om Echidna, och hur den kraften snart kommer ta över henne, och om hur många är efter den. Han säger även att han vet ett sätt att få bort den farliga kraften ur hennes hjärta. Hon måste gifta sig med honom. Dock är det inget vanligt giftermål, utan en lång och krånglig ritual full av mindre ritualer som kan vara väldigt farliga. 

 Emma och Shion tvingas möta kraftfulla magiker som är ute efter Echidna, och de stöter på många hinder, men de träffar även nya vänner. 


Karaktärer:

 


Karaktärerna var det som fick mig att verkligen gilla den här mangan. De var roliga och intressanta och fick mig att vilja läsa vidare. Visst var berättelsen intressant med, men karaktärerna var...bättre. Medan storyn var rätt enkel så var det karaktärerna som stod i ramljuset. 

 Shion har svårt att säga vad han känner och är lite...dyster. Han bryr sig väldigt mycket om de som står honom nära och är osjälvisk. Han är underhållande att följa, och säger några roliga saker ibland. Han är en väldigt stark trollkarl och är den enda som kan använda "Broom.magic" (kvast-magi, det är coolare än vad man tror). Dock är han inte så bra när det gäller teoretiska ämnen... Han är en väldigt bra karaktär, och helt klart en a mina favoriter.

 Emma är väldigt snäll och oskyldig. Hon bryr sig också om de som står henne nära, och är lite av en idiot. Hon kan inte använda magi och måste skyddas väldigt ofta, men hon är inte direkt i vägen. Hon är stark för hon kan göra svåra saker. Om en ritual blir tuff så ger hon ändå inte upp. Jag gillar henne, men hon är inte direkt en favorit. 

 En karaktär som dyker upp lite senare är Luu. Hon är ett barn men kan ändå använda en väldigt stark magi. Hon är...bad ass. Hon älskar att slåss och bryr sig om andra. Hon är duktig på att jaga och älskar kött. Luu är awesome helt enkelt och en av mina favoriter.

 Sen fanns det en hel del med andra karaktärer. Som Shion's bror Faust, han var intressant och också en av mina favoriter. Det finns så många och jag kan inte prata om alla, men jag gillade majoriteten. Jag kan inte komma på en karaktär som var direkt dålig.

 

Favoritkaraktär:


Luu

 Det var väldigt svårt att välja. Jag tänkte först välja Shion men...Luu var lite bättre. She's just awesome.

 

Värsta karaktären:

Shion's mom

Man fick knappt se henne, och jag tycker inte att hon är en dålig karaktär. Men jag hatar henne...


Teckningen:


Jag tycker att den var bra tecknad. Karaktärerna hade intressanta utseenden och jag gillar magins design. Karaktärerna såg creepy ut när de skulle det, och de såg arga ut när de skulle det etc. Allt smälte inte ihop så actionscenerna var läsliga. 

              


Åsikter:


Jag trodde inte att jag skulle, men jag gillar den här mangan. Berättelsen är konstig men den blev ändå intressant. Magin i den var egen och allt lyckades se speciellt och häftigt ut. Jag gillade kvast-magin och hur mycket man kunde göra med den. Karaktärerna var bra och hade bra dialoger. Vissa saker fick mig till och med att skratta, och andra saker fick mig att nästan vilja gråta. Jag gillar designen på allt och hur världen är uppbyggd. T.ex att man måste genomgå ritualer för att kunna använda en viss slags magi, och att det finns så många olika magier. 

 Jag hade gärna velat se lite mer av den världen, och önskar att slutet inte hade kommit så "plötsligt". De hoppade i tiden där och det irriterar mig lite. Det känns som att det fanns mer att se och att jag just missade det. Slutet kom plötsligt och jag trodde verkligen inte att jag hade kommit så nära det sista kapitlet. Jag trodde att jag var i mitten när jag var två kapitel från det sista... Så jag önskar att det hade varit längre.

 Dock fann jag den underhållande och den lämnade ett litet tomrum i mitt hjärta, och fick mig att inte ha någon aning om vad jag skulle göra. 


Slutsats:


Så jag tycker att Magico är en bra manga, vilket förvånar mig. Jag är glad att jag valde att läsa den trots den konstiga beskrivningen. Jag vet inte om jag skulle kalla den för en "Don't think just read"-manga, för den var intressant fast man tänkte. För världen var egen och magin var häftig. Sen blev inte den här "giftermål"-ritualen så konstig heller. Såklart fanns det konstiga saker...väldigt konstiga saker, men de var underhållande.

 Så jag tänker ge Magico:


8/10

 

 

Helt klart ett bra manga-tips!




---------------------------------------------------------------

 

Borde jag fortsätta göra Manga Reviews? Jag har börjat läsa lite mera manga utan att se en anime. Hittills har jag bara läst en manga för att animen var intressant, eller slutade för tidigt. Det här var den första mangan som jag har läst som inte har en anime. (Önskar att den hade haft en anime...).

 Har du läst Magico? Vad tyckte du? ^^

Kommentera gärna! :3

 Hare gött! ^^

//Fille   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fille - 18 januari 2016 20:04

Hur ofta får man höra att om man "lätt" blir stött så borde man inte vara på internet? Hur många har sett någon säga eller skriva något som helt klart ät stötande, och sedan när denna får kritik om hens beteénde så använder hen frasen "Vad förväntar ...

Av Fille - 20 november 2015 08:45

Jag gör inte så mycket nuförtiden...i alla fall inget som jag kan visa eller skriva om. När jag ritar så arbetar jag oftast med en ny shit-comic (inte samma som jag visade innan...) men det är inget som jag planerar att lägga ut någonstans. Kanske i ...

Av Fille - 13 november 2015 10:45

För inte särskilt länge sedan lade jag ju ut två sidor av en shitty comic som jag hade påbörjat. Jag har ritat klart den scenen, men jag tror inte att jag kommer göra mer än så. Anledningen till att jag gjorde den var mest för att jag ville testa om ...

Av Fille - 3 november 2015 14:15

    Story: Volleyboll...den handlar om volleyboll. 10/10 would watch again! Bai!! (Yup I just had to do it again. I'm sorry).   På väg till skolan en dag stannar Hinata Shoyo vid ett skyltfönster som visar en volleybollmatch mellan två skolor, ...

Av Fille - 27 oktober 2015 23:00


Wow, bara två dagar mellan inläggen? Vafan är det som händer?  Ärligt talat har jag inte dirket något att skriva om. Jag gör det mest för att försöka komma in i bloggandet igen. xDHm...jag skulle kunna nämna att jag håller på att försöka rita en mang...

Det här är jag då! xD


Hello there and welcome to my little box. Här lägger jag ut saker som intresserar mig.
Det mesta handlar om:
-Anime
-Manga
-Egna teckningar (ofta fanart)
-Ibland spel
-Random shit that no one cares about.
Well I hope you'll like it.
Hare gött! ^^

My Tumblr :3

My deviantart xD

Kategorier

Omröstning

Vad borde jag skriva mer om?
 Mer teckningar!
 Anime!
 Manga!
 Spel!
 Random åsikter and shit!
 Något annat? (kommentera!)

Recension poängsystem:

10: IT'S AWESOME WATCH/READ IT NOW! NOOOW!
9: Du borde verkligen se/läsa den när du kan!
8: Helt klart ett bra anime/manga-tips.
7: Värd att se/läsa.
6: Något att slösa tid på.
5: Meh.
4: Du kan skippa den här.
3: Skrattretande dålig.
2: Inte ens värd att skratta åt.
1: OKAY THIS IS SHIT. THIS IS REAL SHIT!

 

(I vissa fall skriver jag något annat beroende på omständigheterna). 

Rit-uppdrag från er:

 Levi (Attack on Titan)

(Kommentera för att ge mig flera uppdrag)

Några idéer?

Kom gärna med tips om vad jag kan rita! ^^ Om det inte är alltför svårt så accepterar jag uppdraget.   

Senaste inläggen

Är det något du undrar? :3

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Hälsa på andra bloggar! ^^

RSS

Mina läsare. :3




Ovido - Quiz & Flashcards