mylittlebox

Alla inlägg den 18 januari 2016

Av Fille - 18 januari 2016 20:04

Hur ofta får man höra att om man "lätt" blir stött så borde man inte vara på internet? Hur många har sett någon säga eller skriva något som helt klart ät stötande, och sedan när denna får kritik om hens beteénde så använder hen frasen "Vad förväntar du dig? Det här är internet"?
   Ja, om man är känslig så är internet en farlig plats. En massa skit sprids här och folk blir sårade, för det finns idioter där ute som tycker om att trycka ner andra. Det kan vara enkelt att ignorera dem med, vilket man inte kan annars. Man kan blockera användare, tvinga folk att uppge namn eller helt enkelt inte gå in på en viss sida. 
   Fast varför borde det vara ett försvar för de som sprider skiten? Varför ska de kunna lägga ansvaret på offret? 
Jag har en viss kontrol över det jag ser, men det borde inte göra det rätt för skitstövlar att...vara skitstövlar. 


Det finns många exempel, men jag tänker bara ta upp en händelse som hände väldigt nyligen, eftersom det är enklast att minnas.
Så det finns en särskild bloggare som jag har följt ett tag (såklart tänker jag inte nämna några namn) och hen kan säga saker som är stötande. 
   För ett par dagar sedan lade denna bloggare upp en video där hen pratar om hur hen inte förstår sig på folk som använder lösögonfransar och lösnaglar. 
 (Om lösögonfransar) "Frankly, I don't think it looks that good. Like I have seen people with the most ridiculous lashes. There are those, the feather ones, they look inzane". Detta är bara ett utdrag ur en nästan 4 minuters lång video. Innan den här biten pratade hen om hur hen aldrig använt lösögonfransar och förstod inte varför folk lade ner så mycket tid på att se bra ut för andra. (Jag ville bara visa att jag inte tog det ur sitt sammanhang).
   Först och främst, för att kommentera det hen sa, så har hen fel. De flesta (hoppas jag) gör det för att se bra ut för sig själva, och varför du behöver lägga ner tid på att berätta hur de ser "galna" ut förstår jag inte.
    Du ifrågasätter varför folk lägger ner tid på att se bra ut. Jag ifrågasätter varför folk lägger ner tid på att trycka ner andra. Det är okej att inte tycka om något, men varför prata om det på ett så nedvärderande sätt?

    Fast jag är inte här för att prata om videons innehåll, i alla fall inte mer än så. Det skulle helt klart kunna bli ett helt eget inlägg, men jag tänker lämna det där. 


   Hen fick kritik på den videon, eller snarare på inlägget med den. Folk besvarade hens fråga (som var varför folk använde det hen pratade om), och gav hen kritik på hur hen formulerade sin fråga, och hur hen pratade skit om ämnet. 
   Hens svar var hela tiden att hen inte ville kränka någon, att det inte alls var meningen, och sa att hen bara ställde en oskyldig fråga. 
   Fast efter ett tag och fler kritiska kommentarer dök upp tog hen helt enkelt bort inlägget. Senare när hen fick frågan "vart tog det vägen" kom svaret att hen råkade radera inlägget. Vilket kan helt klart vara sant, fast jag tror inte på det för fem öre. 
   För gissa vad som dök upp under nästa video? En "varning" i stora bokstäver om hur folk som enkelt blir stötta borde sluta läsa det hen skriver och sluta kolla på hens videor. 
   Vet ni vad hen aldrig gjorde? Bad om ursäkt. 


Jag förstår inte varför det är ett försvar, något man kan gömma sig bakom nör man säger något nedvärderande. Om jag blir sårad, säg inte att du inte menade att såra mig. Säg inte att du egentligen sa något helt annat. Du kan kritisera vad andra gör. Fast kritik är inte att trycka ner andra. Kritik är att hjälpa andra att bli bättre. 
   Kom inte och säg att det är mitt fel att jag blev sårad. 


But I guess it's fine. Because I'm just an oversensitive child, and this is the internet.

Tidigare månad - Senare månad

Det här är jag då! xD


Hello there and welcome to my little box. Här lägger jag ut saker som intresserar mig.
Det mesta handlar om:
-Anime
-Manga
-Egna teckningar (ofta fanart)
-Ibland spel
-Random shit that no one cares about.
Well I hope you'll like it.
Hare gött! ^^

My Tumblr :3

My deviantart xD

Kategorier

Omröstning

Vad borde jag skriva mer om?
 Mer teckningar!
 Anime!
 Manga!
 Spel!
 Random åsikter and shit!
 Något annat? (kommentera!)

Recension poängsystem:

10: IT'S AWESOME WATCH/READ IT NOW! NOOOW!
9: Du borde verkligen se/läsa den när du kan!
8: Helt klart ett bra anime/manga-tips.
7: Värd att se/läsa.
6: Något att slösa tid på.
5: Meh.
4: Du kan skippa den här.
3: Skrattretande dålig.
2: Inte ens värd att skratta åt.
1: OKAY THIS IS SHIT. THIS IS REAL SHIT!

 

(I vissa fall skriver jag något annat beroende på omständigheterna). 

Rit-uppdrag från er:

 Levi (Attack on Titan)

(Kommentera för att ge mig flera uppdrag)

Några idéer?

Kom gärna med tips om vad jag kan rita! ^^ Om det inte är alltför svårt så accepterar jag uppdraget.   

Senaste inläggen

Är det något du undrar? :3

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Hälsa på andra bloggar! ^^

RSS

Mina läsare. :3




Skapa flashcards